Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
– państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

05 znak uproszczony kolor biale tloNIMIT 1536 x768 912x485

wtorek, 17 styczeń 2023

Agnieszka Budzinska Bennett

Fundacja Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie zaprasza na pierwsze wydarzenie 2023 roku, wykład inauguracyjny międzynarodowego Projektu „Í gær og í dag / Wczoraj i dziś polsko - islandzki Dialog muzyczny”.

Wykład pod tytułem "Liturgiczna muzyka islandzka na tle średniowiecznych tradycji północnej Europy" (w technologii online) wygłosi dr Agnieszka Budzińska-Bennett - wokalistka, harfistka, muzykolog i uznany autorytet w dziedzinie muzyki średniowiecza i renesansu. Spotkanie uczestników wykładu odbędzie się w środę, 25 stycznia 2023 o godzinie 10:30 na Akademia Sztuki w Szczecinie, al. Niepodległości 40 w sali organowej 008, wstęp wolny.
Wykład otwiera II sesję w/w Projektu, na który złożą się warsztaty wokalne oraz zamykający cykl koncert „Ad honorem Beatae Mariae Virginis” w dniu 29.01.2023.
Szczegółowe informacje na stronie www.famd.pl

Temat: Wykład "Liturgiczna muzyka islandzka na tle średniowiecznych tradycji północnej Europy" dr Agnieszka Budzińska-Bennett

Czas: 25 sty 2023 10:30 AM Warszawa

Dołącz do spotkania Zoom

join meeting or sign in screen

https://us05web.zoom.us/j/89594430841?pwd=K0Nia0hGQ1hadkQ4NWNwN0twQ3dqUT09

Identyfikator spotkania: 895 9443 0841
Kod dostępu: 8wnvUz

dr Agnieszka Budzińska-Bennett - wokalistka, harfistka, muzykolog

Nominowana do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za „promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej”. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny).

Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (mgr w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (Wydział Średniowiecza i Renesansu 2001 w klasie D. Vellarda i R. Levitta, MAS in Vocal Ensemble Music 2011 z E. Tubb i A. Rooleyem). Śpiewu i interpretacji ponadto uczyła się pod kierunkiem takich artystów jak E. Kirkby, A. Boothroyd (Londyn), B. Thornton, B. Bagby (Kolonia) oraz S. Haselhoff (Bazylea), w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z H. Rosenzweig. W latach 2001-2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m. in. z Wulfem Arltem), gdzie piastowała również stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii.

Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już dwanaście wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt: Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO-KLASSIK 2009 w kategorii najlepszego nagrania roku a capella, a płyta Veiled Desires (Raumklang 2012) została nominowana do International Classical Music Awards ICMA 2013 oraz Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Polski Album Zagranicą”. Troska i dbałość o propagowanie repertuaru polskiego w świecie przejawiła się w produkcji Sacer Nidus z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskim Bozarze. Dwie kolejne płyty ensemble Peregrina to nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014), zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn High Fidelity. W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta Codex 457 zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu dla Tiroler Landesmuseum w Innsbrucku (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona 5 Diapason oraz International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne częci Mare Balticum vol. 2 z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz vol. 3 z wszystkimi dziełami Wizlava z Rugii (Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA 2020 i 2021. Mare Balticum vol. 3 otrzymało również nominację do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „najlepszy polski album za granicą”. W zeszłym roku ukazała się czwarta odsłona cyklu Mare Balticum z muzyką średniowiecznego Pomorza (Tacet 2021).

Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas 35 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy „Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 (Psalmy pielgrzymów oraz Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „Najlepszy album muzyki dawnej”. W roku 2021 i 2022 ukazały się trzy kolejne podwójne albumy (vols 5-10), wieńczące projekt. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowała 40’ portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła się audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.

Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004, interesuje ją również opera i muzyka współczesna (prapremiera opery Mord im St. Johann A. Pflügera, Bazylea 2009; prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba nitens G. Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018).

Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002-2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2013. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin USA, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, University of Oslo, Bangor University, University of Dublin, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.    

Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak Early Music, Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012). W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

www.peregrina.ch

2008-2024 Fundacja Akademia Muzyki Dawnej
ontwerp en implementering: α CMa Σείριος